De politieke bliksemcarrière van Rob Jetten bracht hem van voorzitter van de Jonge Democraten tot aan het pluche in Den Haag, als de nieuwe premier van Nederland. Zijn politieke wieg stond in Nijmegen, onder meer aan de debattafels van De Nijmeegse Stadskrant.

Rob Jetten tijdens het lijsttrekkersdebat van 2010 [foto archief DNSk – Jan Lintsen].
In 2010 maakt Jetten zijn debuut als kersverse leider van de Nijmeegse D66. D66 viel de voorgaande raadsperiode op door veelvuldige afwezigheid en wist met zijn twee raadsleden weinig klaar te spelen. Met de tweeëntwintigjarige Jetten aan het roer lijkt een nieuw elan in zicht. Jetten krijgt een uitnodiging, hoewel zijn partij daar op basis van het aantal zetels in de raad eigenlijk niet voor in aanmerking komt. Tijdens het debat uit Jan van der Meer, lijsttrekker van GroenLinks, openlijk zijn twijfel of Jetten het beloofde elan werkelijk kan waarmaken, of dat hij net als zijn voorganger weer verstek laat gaan. Bij de verkiezingen van 2010 wint D66 vier zetels en kan de partij plaatsnemen in het college ten koste van de SP.

Tijdens de debatten profileert Jetten zich als een politicus die nadrukkelijk inzet op optimisme, samenwerking en vooruitgang. In zijn bijdragen valt vooral op dat hij steeds het belang van een open en inclusieve stad benadrukt. Hij spreekt over Nijmegen als een plek waar „iedereen mee moet kunnen doen”, en koppelt dat aan investeringen in onderwijs, duurzaamheid en gelijke kansen.

Opvallend is dat Jetten discussies vaak probeert te depolariseren. Waar andere politici elkaar scherp aanvallen, kiest hij eerder voor verbindende taal. Zo benadrukt hij dat politieke verschillen er mogen zijn, maar dat partijen uiteindelijk samen verantwoordelijkheid dragen voor de stad, zichzelf daarmee profilerend als een bruggenbouwer.

Ook op het gebied van duurzaamheid laat Jetten zich duidelijk horen. Hij benadrukt dat vergroening geen luxe is, maar noodzakelijk voor de toekomst van jongeren. Daarbij koppelt hij klimaatbeleid aan concrete voordelen voor inwoners, zoals lagere energiekosten en een gezondere leefomgeving.

Rob Jetten tijdens het lijsttrekkersdebat van 2014 [foto archief DNSk – Jasper de Glas].
Lift
Tijdens het lijsttrekkersdebat van 2014 zit Jetten in een huiskamer in Hatert aan tafel met de lijsttrekkers van GroenLinks, PvdA, SP en VVD. In discussies over wijkcentra, duurzaamheid en bereikbaarheid spreekt hij over zijn politieke prioriteiten voor de stad. Hij benadrukt onder meer de noodzaak van investeringen in burgerparticipatie, duurzaamheid en bereikbaarheid en neemt openlijk afstand van eerdere standpunten van D66, zoals het verzet tegen de tweede stadsbrug.

Na afloop krijgen de lijsttrekkers Pepijn Boekhorst (GroenLinks) en Jetten een lift terug naar de stad van VVD-lijsttrekker Hayke Veldman om daar op tijd voor een volgend debat te zijn. Veldman kan het niet laten een vileine tweet te sturen dat politici die staan voor beter ov, zich graag laten rijden. Bij de daaropvolgende verkiezingen wint D66 een zetel, maar in de aansluitende onderhandelingen met verkiezingsoverwinnaar SP overspeelt Jetten zijn hand en belandt in de oppositie. Hij blijft daar, tot hij in 2017 overstapt naar de Tweede Kamer. Pas onder zijn opvolger Tobias van Elferen lukt het D66 om weer toe te treden tot het college (met GroenLinks en SP) ondanks een zetel verlies bij de verkiezingen.

De complete verslagen van de lijsttrekkersdebatten zijn hier terug te lezen:

Lijsttrekkersdebat 2010

Lijsttrekkersdebat 2014


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl