Een knusse, groene, diverse, vreedzame school. Dat is basisschool De Driemaster, maar deze dreigt te worden opgeheven. De ouders verenigden zich en zoeken naarstig naar oplossingen.
Basisschool De Driemaster in de wijk Bottendaal moet per 1 augustus 2025 sluiten. Dat is het voorgenomen besluit van Karin Albers, de bestuurder van de overkoepelende Stichting Sint Josephscholen, die naast De Driemaster veertien andere scholen bestuurt. Problemen die zij aandraagt in haar brief naar de ouders: ‘Het leerlingenaantal in Nijmegen-Stad daalt. In de nabije omgeving van Bottendaal, in Nijmegen-Oost, zijn er bijvoorbeeld op scholen 740 plekken meer dan er leerlingen zijn. Al vanaf 2016 is het leerlingenaantal van De Driemaster onder de opheffingsnorm van 181 leerlingen. Dit jaar zijn er 129 leerlingen. Andere scholen van Stichting Sint Josephscholen betalen nu mee om de goede kwaliteit van het onderwijs op De Driemaster te handhaven. Er is minder geld voor ondersteunende taken zoals leerlingbegeleiding, vakleerkracht gym en directietaken. En er is minder geld voor klimaat en duurzaamheid. Taken moeten nu onder een kleine pool van leerkrachten worden verdeeld.’
Een onderzoek van bureau BMC naar de te verwachte instroom van nieuwe kinderen, toonde volgens haar aan, dat er geen grotere toestroom van leerlingen te verwachten is. Er komen nu zo’n tien kleuters per jaar bij.
Onverwacht
De problemen werden net voor de grote vakantie voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad, waarin drie ouders en drie docenten zitten. Voorzitter en ouder Annemarie Ketting: „We verzonnen allerlei oplossingen om meer kinderen aan te trekken, bijvoorbeeld om ons als school meer te profileren als natuurschool of cultuurschool. De directie van Sint Josephscholen achtte onze ideeën niet haalbaar als oplossing. De MR hoorde 21 augustus van het voornemen tot sluiting. Het kwam ook voor ons heel onverwacht. Wij moeten het vervolgproces uitvoeren: de ouders en docenten raadplegen en dan een advies geven aan het bestuur. Daarna moet de Raad van Toezicht de sluiting nog goed vinden. Ik ben heel blij met de grote samenhorigheid onder de ouders, de grote bereidwilligheid om ons hun mening door te geven.”
Actie
De ouders voelden zich overvallen door het voornemen, dat werd medegedeeld op een ingelaste oudervergadering op 12 september: „Had ons eerder ingelicht over de problemen, we kunnen en willen meehelpen om naar oplossingen te zoeken.”
Drie ouders vertellen hun verhaal. Thijs Verwijmeren komt van buiten de wijk: „De sfeer trok ons aan, je voelt meteen dat iedereen van harte welkom is. En de school is klein, knus, groen.” Mieke Soons en Matijs van der Linden wonen in de wijk: „De diversiteit van De Driemaster is voor ons belangrijk: het is geen witte bubbel.”
„Wij ouders kwamen meteen in actie, maakten een groepsapp met honderdtwintig ouders en vormden een zestal werkgroepen. We schreven een petitie die al meer dan 2600 keer ondertekend werd. We informeerden de kranten, de politiek en de gemeente. We gingen naar de gemeenteraad om steun te vragen: ‘De school is het hart van de wijk. We roepen de Nijmeegse politiek op ons te ondersteunen vanuit haar woonvisie over leefbaarheid van een wijk en cohesie in de wijk.’ We spraken met Albers, een constructief gesprek, maar ze wil de formele weg bewandelen, via ouderraadpleging van de OR. De werkgroep werving is bezig een wervingscampagne uit te denken.”
Prognoses
Hun reactie op de aangedragen problemen:
„Bij de 129 leerlingen is niet de Jonge Kindgroep meegerekend met ongeveer 11 kinderen, en ook niet de 8 kleuters die in de loop van dit jaar al instroomden. Het huidige leerlingenaantal ligt dus rond de 150 kinderen.”
„We kregen van het bestuur geen inzage in het onderzoek van het adviesbureau BMC. Volgens onderzoeksgegevens die gemeenten gebruiken, van DUO en het Scenariomodel PO, zijn de prognoses juist heel positief. Er worden komende tien jaar tweeduizend woningen bijgebouwd in het stationsgebied. Het CBS verwacht dat er zich door deze nieuwbouw zo’n 377 nieuwe leerlingen vestigen in de wijken rondom de binnenstad en Bottendaal.”
„Als je drie jaar onder de leerlingennorm zit, stopt in principe de Rijksbijdrage. De Driemaster is daarom al jaren administratief gefuseerd met basisschool Petrus Canisius in het centrum. Als nevenvestiging van Petrus Canisius is de opheffingsnorm niet relevant. In sommige tellingen en gezien de ligging van de wijk horen we ook eerder bij het centrum. Daar is het kindertal stabiel en is er alleen de Petrus Canisiusschool.”
„Er zullen scholen weggaan in Nijmegen-Oost. Dat zijn witte scholen en er blijven witte scholen over. Wij zijn een diverse school. Weeg dat mee.”
En: „Er wordt veel samengedaan met het wijkcentrum, de voorzitter ervan is bang voor zijn voortbestaan bij sluiting. Ook de sporthal en de buitenschoolse opvang zijn afhankelijk van de school. De ouderen van verpleeghuis De Globe gaan bij sluiting de bezoekjes van de kinderen missen. De school is belangrijk voor de levendigheid in de hele wijk.”
Ze zijn bang voor een selffulfilling prophecy: er zullen nu misschien ouders en kinderen weggaan van school, omdat de toekomst zo onzeker is.
Haast
De Stadskrant vroeg per mail aan Karin Albers waarom er zo’n haast wordt gemaakt. Waarom werden de ouders niet gewoon op de hoogte gebracht van de problemen zonder meteen over sluiting te praten? Zijn er financiële argumenten?
De bestuurder antwoordt via haar woordvoerder dat de financiële situatie van de stichting gezond is en dat er geen sprake is van haast, omdat de school al acht jaar onder de opheffingsnorm zit. De ouders werden niet eerder op de hoogte gebracht, omdat de bestuurder rustig in kleine kring zorgvuldig een volledig beeld wilde scheppen van mogelijkheden en beperkingen. ‘De wettelijke termijnen voor het betrekken van MR en ouders worden gerespecteerd.’ Het bestuur ziet het belang van de school voor de wijk, maar stelt: ‘Voor structureel kwalitatief goed onderwijs moet een school nu eenmaal duurzaam levensvatbaar en voldoende groot zijn. Gegeven die realiteit moeten we onder ogen zien dat er geen goed alternatief is voor opheffing van De Driemaster.’
Vreedzaam
De ouders: „We zijn een Vreedzame School, dat concept kunnen we meer uitdragen: onze kinderen leren vreedzaam conflicten op te lossen. We luisteren naar elkaar, naar elkaars behoeften en proberen samen oplossingen te verzinnen. Dat willen we ook als ouders en leerkrachten. We hopen dat ook het bestuur dat principe omarmt.”