Hoe zorgverlener Kalorama zijn financiële situatie wilde verbeteren door hospice Bethlehem op te geven, hoe Stichting Vrienden van Hospice Bethlehem haar uiterste best deed om een andere zorgverlener te vinden en hoe de cliëntenraad en vrijwilligers het tij wisten te keren.

Jetske Goudsmit, staat strijdbaar voor hospice Bethlehem.

‘Geef ons meer tijd om een oplossing te vinden!’ Dat was de strekking van de onlinepetitie die de cliëntenraad en vrijwilligers van hospice Bethlehem aan zorgverlener Kalorama aanboden. Kalorama wilde per 1 januari 2025 stoppen met de zorg die ze al vanaf 2003 in het hospice geeft. Stichting Vrienden van Hospice Bethlehem is de eigenaar van het pand en stichter van het hospice en denkt tot 1 juli 2025 nodig te hebben om een andere zorgaanbieder te vinden. De oproep werd in een week tijd door 15.000 mensen ondertekend.

Parel

Jetske Goudsmit, voorzitster van de Vrienden: „Kalorama noemde het hospice de parel in de zorgketen. We wisten dat er financiële problemen waren bij Kalorama, maar toen we in april van dit jaar de mededeling kregen dat zij de zorg van ons hospice per januari 2025 stoppen, voelden we ons overvallen. We zijn meteen op zoek gegaan naar mogelijke andere zorgverleners. Momenteel zijn we in gesprek met meerdere kandidaten. Maar het is complex. Een zorgverlener moet het complete plaatje rondkrijgen: zowel de zorg als de zorgplek en de zorgmedewerkers moeten betaald worden. De dagtariefbijdrage van de zorgverzekering gaat gelukkig per 1 januari omhoog. De huur die aan ons betaald moet worden hebben we al eerder bevroren, maar de huur is maar vier procent van de totale kosten.“

Gasten

Kalorama’s financiële problemen komen onder andere door het hoge ziekteverzuim na covid en het landelijke personeelsgebrek, waardoor dure zorg ingekocht moet worden. Dit is te lezen in hun jaarverslag 2023. Daarnaast spelen de financiering van nieuwbouwplannen en de lagere bezettingsgraad mee. Goudsmit: „Ook de bezettingsgraad van onze tien kamers neemt af: we krijgen wel steeds meer gasten, maar die blijven langer thuis en zijn in plaats van gemiddeld vijf weken nu zeven tot tien dagen bij ons. We kijken naar hoe andere hospices en de bijnathuishuizen die financieel goed draaien het doen. Daarnaast kijken we naar aanvullende mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld respijtzorg. Mensen met een levensbedreigende ziekte worden dan een periode buitenshuis verzorgd, opdat de mantelzorgers bij kunnen komen. We hopen vóór 1 januari 2025 een zorgverlener te hebben en denken dan een halfjaar nodig te hebben om de overdracht rond te krijgen. Het is ook nog mogelijk dat we een nieuwe stichting oprichten, die de zorg gaat doen.”

Uitzicht

Kim Zwijnenberg en haar partner in de gastenkamer met uitzicht op de Waalbrug.

De cliëntenraad van hospice Bethlehem en de honderd vrijwilligers zijn de petitie gestart om de Vrienden te steunen en Kalorama duidelijk te maken hoe belangrijk het hospice voor heel veel mensen is. Kim Zwijnenberg is sinds januari 2019 lid van de cliëntenraad. „Mijn partner had een hersentumor. Aan het einde van zijn ziekte was hij eenzijdig verlamd en kon hij niet meer voor zichzelf zorgen. Gelukkig konden we in hospice Bethlehem terecht. In dat prachtige sfeervolle pand, midden in het centrum, hebben we samen zes en een halve week gewoond. We hadden een mooie ruime kamer met twee bedden, een zitje en uitzicht op de Waal en Waalbrug. De kamers waren net allemaal opgeknapt.

„Mijn partner had door zijn tumor geen tijdsbesef meer, kon steeds slechter communiceren en zaken niet meer overzien. Hij was daardoor geregeld angstig, boos of in paniek. Met veel respect en lieve zorg ondersteunden de verpleging en vrijwilligers hem en ook mij. Ze zijn fantastisch. Er zijn bijvoorbeeld vrijwilligers die koken wat de gast lekker vindt, anderen geven voetmassages en ze komen geregeld controleren hoe het gaat. Ik heb bij heel veel lieve mensen mijn verhaal kunnen doen en me er nooit alleen gevoeld.”

Bel

De stilteruimte met links het boek van de overleden gasten en rechts het herdenkingsboek.

Zwijnenberg vervolgt: „De verpleegkundigen waren zeer respectvol, liefdevol en professioneel en verhielpen pijn en angsten, legden me uit wat ik kon doen voor mijn partner en stelden me gerust. Nadat hij stierf werd hij uitgeleide gedaan door de aanwezige verpleging en vrijwilligers, met een persoonlijk verhaal en met het luiden van de grote bel. Na het leegruimen van de kamer ben ik nog heel vaak teruggegaan om te praten met de vrijwilligers en te schrijven in het herdenkingsboek. Dat was mijn houvast en verwerking. Een jaar na zijn sterven ben ik lid geworden van de cliëntenraad. Deze komt ongeveer vier keer per jaar bij elkaar en brengt wensen en problemen van gasten en naasten onder de aandacht van de zorgverlener. We zijn allemaal nabestaande en weten hoe belangrijk het hospice is voor zowel de gasten als de naasten, vandaar onze actie, samen met de vrijwilligers.”

Steun

Het verzoek werd gehonoreerd. Kalorama en de Vrienden kwamen donderdag 22 augustus met een gezamenlijke verklaring. ‘Kalorama streeft ook naar een warme overdracht van de zorg en het behoud van hospicezorg voor Nijmegen’, en ‘De Stichting Vrienden van Hospice Bethlehem is verheugd dat, mede dankzij de petitie en een financiële handreiking tot verlaging van de huur, Kalorama bereid is om tot 1 juli 2025 de hospicezorg te blijven leveren.’

Goudsmit: „Door de geweldige steun van alle ondertekenaars, hun berichten, donaties en aangeboden hulp voelen we ons allen, personeel, vrijwilligers, cliëntenraad en bestuur, zeer gedragen. Het is ons nu extra duidelijk hoe belangrijk dit hospice voor Nijmegen is.”

Update november

8 november liet Kalorama weten dat zij de zorg in het hospice continueert: „We moeten de zorg wel anders gaan organiseren met onze medewerkers en vrijwilligers”, aldus Anneke Bouwmeester, bestuurder van Kalorama. “We denken aan uitbreiding van het aantal bedden, waardoor het hospice kan voldoen aan een  regionaal toenemende vraag in de toekomst.”

 

Stichting Vrienden van Hospice Bethlehem werd steunstichting, nadat de stichters van het hospice de zorg overdroegen aan Kalorama. In 2012 schonk de toenmalige eigenaar het pand aan de stichting, met als voorwaarde dat het pand een hospice zou blijven. Naast het beheren van het pand draagt de stichting volgens haar doelstellingen bij aan het voortbestaan en functioneren van het hospice. Verder draagt de stichting zorg voor voorzieningen die welzijn en comfort van gasten, medewerkers en vrijwilligers verhogen. Ze beheert een steunfonds voor de verblijfskosten van gasten die dit niet zelf kunnen betalen.


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl