Als jongetje was Tim Hogenbosch altijd buiten. Hij speelde bij het water, in bossen, ging op ontdekkingstocht met vriendjes en maakte zich niet druk om vieze of kapotte kleren. „Mijn moeder waste en repareerde mijn kleren weer gewoon. In de natuur kwam ik helemaal tot rust. Ik beleef de natuur sterk, dat zit gewoon in me, het prikkelt mijn fantasie. In mijn puberjaren ebde de belangstelling voor de natuur wat weg maar als jongvolwassene voelde ik weer die behoefte om veel in de natuur te zijn. Mijn drijfveer voor mijn werk met jongeren en aandacht vragen voor de natuur zit simpelweg hierin: ik gun de kinderen van nu de jeugd die ik heb gehad, zonder al die media. Gewoon lekker buiten spelen en kind zijn. En daarbij vrij mogen spelen en vies worden. Ik zie kinderen uit de stad ontdooien in de natuur! Ook wil ik het vrije gevoel dat de natuur geeft graag doorgeven, de mensen er op attent maken hoe mooi onze wereld is. Daarnaast vind ik het eng hoe klimaatverandering onze leefomgeving, natuur en ons bedreigt, daarvoor wil ik aandacht vragen.”
„Je hebt drie soorten boswachters”, vertelt Hogenbosch. „Er zijn boswachters voor beheer zoals klussen doen, opruimen na stormschade en onderhoud. Daarnaast voor ecologie, waarbij het gaat om kennis van planten, bomen en dieren en tot slot boswachters voor het publiek.” Hogenbosch doet dat laatste. Tot zijn taken behoren excursies, bomenkap en communicatie. Bij communicatie gaat het om persberichten maken, voorlichting geven, publiciteit genereren en sociale media gebruiken. In die rol is Hogenbosch, bekend van zijn prijswinnende tv-programma Beestenbrigade, contactpersoon namens Staatsbosbeheer voor televisie en andere media. Het liefst houdt hij zich bezig met natuureducatie en trekt hij met jongeren de natuur in. „Ik heb niet superveel kennis van de natuur maar ik kan erg goed met jongeren omgaan. En zij zijn de natuurbeheerders van de toekomst”, vertelt hij. Hij is dan ook het gezicht van het nieuwste programma ‘Natuurwijs’ van Staatsbosbeheer, waarbij hij met hele klassen de bossen intrekt of de hei opgaat. Daar mogen de leerlingen kijken, voelen, ruiken, luisteren en proeven. Ze leren door zélf de natuur te ervaren en te ontdekken, bijvoorbeeld vlotten bouwen.
Verveling
Hogenbosch vindt dat de coronacrisis een herwaardering van de natuur met zich meebrengt. „Mensen gingen tijdens de lockdown in het voorjaar wandelen uit verveling maar ontdekten hoe fijn de natuur is en hoe het je ontspant. Zo kwam er meer natuurbesef. Momenteel is het erg druk in onze bossen, soms te druk, maar die herwaardering is een positieve ontwikkeling. Een nadeel van het toegenomen wandel- en mountainbike-enthousiasme is dat wild, zoals reeën, wordt verjaagd. Maar wild vindt altijd wel weer een nieuwe rustige plek, zo groot zijn de bossen gelukkig wel.” Voor de toekomst is zijn wens dat de verspreide natuurgebieden rond Nijmegen nog meer aaneensluiten, zodat er weer grotere gebieden ontstaan waar het wild gemakkelijker dan nu rustige plekken vindt.
Hoewel hij in zijn werk veel met kinderen werkt, richt hij zich op sociale media tot volwassenen. Hogenbosch is sterk in dingen verwoorden en in beeld brengen. Hij heeft veelbekeken Twitter- en Instagramkanalen waarop hij foto’s en berichten deelt en commentaar geeft op wat hij aantreft in de natuur. De reacties zijn meestal positief, een enkele keer niet. Zo twitterde hij over de terugkeer van de wolf in ons land en die tweet leverde liefst 277 reacties op, het merendeel negatief. Ook bestuurders volgen hem, maar Hogenbosch wil zich ver van politiek houden. Zijn tweets hebben effect. „Laatst twitterde ik dat de kinderboerderij in Nijmegen-Noord, waar ik woon, in zwaar weer verkeert en riep op om aan dit goede doel te doneren. Kort daarop was er weer geld voor voer.” Boswachters zijn ook ‘live’ in contact met mensen. Je kunt ‘op de koffie’ bij de boswachter, daarin werkt Hogenbosch samen met andere boswachters uit de regio van zowel Staatbosbeheer als Natuurmonumenten. „Mensen stellen dan vaak kritische vragen over de houtoogst, waarom bomen gekapt worden. Ik leg uit dat het een beter doel dient, bijvoorbeeld jonge aanplant meer licht en ruimte geven. Ook krijg ik veel vragen over de drukte in de bossen. Daarover wil ik nog wel iets kwijt: ik stoor me echt aan hoe mensen met elkaar omgaan in de natuur. Steeds vaker geven ze elkaar geen ruimte, laten troep achter en houden zich niet aan regels, zoals de hond aanlijnen, een kwetsbaar gebied niet betreden of, nu met corona, afstand houden van elkaar. Ik krijg vaak een grote mond, terwijl je juist je best doet om het goed te doen en het voor iedereen fijn te maken in de natuur. Dat is vermoeiend.”
Shell
Hoewel hij zich grote zorgen maakt over het klimaat en het milieu ziet Hogenbosch in de afgelopen tien jaar wel een verandering bij de ouders van nu: „ Ze zijn zich meer bewust van de klimaatverandering. Zij spelen een belangrijke rol bij het aanleren van bewuster gedrag op gebied van klimaat en natuur, bijvoorbeeld verspilling tegengaan en geen rommel in de natuur achterlaten”. Hij hoopt zo op ‘groenere kinderen’, die later als volwassenen zich bewust zijn van natuur en milieu en bereid zijn er meer voor te doen. „Dat zie je nu al in het gedrag van grotere bedrijven”, zegt hij. „Een bedrijf als Shell gaat investeren in waterstof. Als de groene partijen nu ook nog gaan groeien kan er een ommekeer gaan plaatsvinden”, lacht hij. Als geboren en getogen Nijmegenaar is Hogenbosch vereerd met de titel Nijmegenaar van het Jaar 2020. „Ik had me juist voorgenomen om het wat rustiger aan te doen, want ik heb kleine kinderen. Maar na het winnen van deze titel wil ik nóg meer mensen bereiken, hopelijk ook veel kinderen en Nijmegen groener maken.” Om daar een flinke steen aan bij te dragen, werd hij ambassadeur van de Nijmeegse Operatie Steenbreek, waarbij de Nijmegenaren wordt opgeroepen om in hun tuinen stenen door groen te vervangen. Hij heeft een boodschap voor de Nijmegenaren: „Wees een beetje lief voor elkaar, juist in deze tijd en zit elkaar niet in de weg. Als je voor je ontspanning naar het bos gaat, gedraag je dan ook ontspannen. Doe als de jeugd: ontdooi en geniet!”