In een tijd waarin elke nieuwe band aan zijn identiteit bouwt via TikTok of Instagram, doet de Nijmeegse band Competition precies het tegenovergestelde. Geen socialemediapagina, gelikte teasers of digitale likes, alleen muziek, flyers en lef. Hun debuut op het Valkhof Festival deze zomer bewees dat die aanpak niet alleen werkt, maar ook nieuwsgierig maakt.

Het verhaal van Competition begint niet in een repetitieruimte, maar in de FEBO ‘s nachts om drie uur, in oktober 2023. “We hadden wat biertjes op en iemand zei ‘Zullen we gewoon een band beginnen?’” vertelt Sam Cuppen lachend. Wat begon als een impuls, groeide langzaam uit tot iets serieus. De bandleden, afkomstig uit de Nijmeegse acts Thaïti, Waltzburg en Foxlane, dateten bijna een jaar lang muzikaal met elkaar, jamden, experimenteerden met acid-invloeden, en belandden uiteindelijk bij een cleane, gelaagde gitaarstijl.
“Het klikte toen we niet meer probeerden iets te zijn”, zegt Sam Cuppen. “We wilden gewoon eerlijk klinken.”

Het eerste wapenfeit van Competition was hun optreden op het Valkhof Festival tijdens de Vierdaagsefeesten. Ze kregen het optreden naar eigen zeggen, door “gewoon een beetje te bluffen”. “De programmeur vroeg of we Valkhofready waren, en wij zeiden ‘ja’, hoewel we nog wel een paar sterke nummers nodig hadden”, aldus Timmermans.
Hun tijdslot was vroeg, maar toch stond het veld al snel vol met vier- tot vijfhonderd nieuwsgierigen. De spanning bij de bandleden was voelbaar, bij de een uitte die zich in pure adrenaline, bij de ander in een gescheurde broek die het optreden nét iets memorabeler maakte.
De promotie van het optreden verliep volledig analoog. Geen Insta-campagnes, maar mond-tot-mondreclame en kleine doorgeefflyers, naast het plakken van handgemaakte posters. Hierbij werd de drummer zelfs even door de politie aangesproken. De bandleden zwierven de hele week over het festival om mensen persoonlijk uit te nodigen. “Dat directe contact werkte beter dan een post ooit zou doen”, zegt Timmermans.
Zillennial
De naam Competition klinkt op het eerste gehoor ambitieus, misschien zelfs agressief. Maar achter de ironie schuilt een scherp commentaar op de wereld waarin ze muziek maken. “Alles is tegenwoordig competitie: om aandacht, om clicks, om relevantie”, legt Cuppen uit. “Onze naam is een knipoog naar dat idee. We willen juist niet meedoen aan die race.”
Hun keuze om niet actief te zijn op sociale media is daar een logisch gevolg van. “We vinden het grappig dat onze naam nauwelijks te googelen is. Dat past perfect bij wat we willen zeggen: niet alles hoeft vindbaar of direct verteerbaar te zijn.”
De muziek van Competition balanceert tussen urgentie en subtiliteit. Ze klinken rauw, maar nooit schreeuwerig. Invloeden komen van Fontaines D.C., Library Card en Dry Cleaning, bands die net als zij maatschappelijke onrust weten te vertalen naar klank. Hun teksten verkennen thema’s als versnelling, vervreemding en digitale oververzadiging.
Een centraal idee in hun werk is dat van de zillennial: iemand die tussen Generatie Z en de millennials in valt, digitaal vaardig, maar soms verstrikt in zijn eigen scherm. “We herkennen dat allemaal”, zegt Timmermans. “Je scrolt, je vergelijkt, je verdwijnt een beetje. Onze muziek gaat over dat gevoel, over proberen echt te blijven in een wereld die steeds meer nep lijkt.”
Zweet
Waar veel nieuwe bands zo snel mogelijk naar Spotify rennen, kiest Competition voor een langzame route. Ze willen eerst live spelen, verbinding maken, zweet ruiken. “We willen dat mensen óns zien, niet alleen een algoritme”, zegt Cuppen. Daarom plannen ze een najaarstour langs Nederlandse podia, met als doel volgend jaar mee te doen aan Popronde. Hun uiteindelijke droom: spelen op festivals als Down The Rabbit Hole.
Een eerste album komt er pas over een jaar of twee. “We willen dat mensen erom gaan vragen, in plaats van dat we het ze opdringen.” Wel willen ze tussendoor livevideo’s uitbrengen en updates sturen via nieuwsbrieven, hun favoriete communicatiemiddel. “Een nieuwsbrief voelt eerlijker dan een like. Je praat met mensen, niet met cijfers.”
Competition is misschien wel de meest eigentijdse antidigitale band van Nijmegen. In een wereld waarin alles steeds sneller, luider en oppervlakkiger wordt, kiest de band voor het tegenovergestelde: tijd, aandacht en direct contact.

