Op 21 maart staat in de agenda het referendum over de sleepwet, een nieuwe wet die inlichtingendiensten veel meer bevoegdheden geeft. Wilt u weten wat er op het spel staat? Al uw vragen over privacy en deze nieuwe wet worden beantwoord tijdens het Sleepwetfestival in de Brebl op het Honigcomplex op zaterdag 17 maart. Informatie, debat, poëzie, muziek en film staan op de rol, maar u kunt ook data pokeren of uw telefoon door de privacywasstraat trekken. Toegang is gratis, het spektakel begint om 14.00 uur en gaat tot in de late uurtjes door. Meer informatie op niksteverbergenfestival.nl.

– &–

Beeldend kunstenaar Uwe Poth (Kiel, 1946) organiseert op 1 april zijn laatste rondleiding door zijn tentoonstelling in museum Het Valkhof. Ga met deze kunstenaar mee op reis door zijn verbeelding. De combinatie van technieken leidt tot een fascinerende gelaagdheid in zijn werk. Exclusief voor deze middag haalt Poth een aantal van zijn kunstboeken uit de vitrine om van dichtbij te bekijken. Ter afsluiting staat er een lunch klaar in het Museumcafé. Uiteraard kunt u daarna nog op eigen gelegenheid door het museum dwalen. De start is om 11.15 uur en het duurt tot 14.00 uur, de kosten bedragen 39,50 euro. Reserveren kan via een e-mail naar publiekszaken@museumhetvalkhof.nl, uiterlijk de voorafgaande donderdag. Er is plaats voor maximaal twintig personen.

– &–

Soms verruilt een goede band het poppodium voor het theater. Muziektheatergroep BOT kiest de tegenovergestelde route. BOT is al jaren actief op theaterfestivals in Europa met ongepolijste voorstellingen. Recht-voor-zijn-raap-theater met zelfgemaakte instrumenten, poëzie, scherpe randjes en Nederlandstalige liedjes met een groot hart. Met de nieuwe voorstelling Lek, de opvolger van het succesvolle Ramkoers, draait BOT alles binnenstebuiten, met nieuwe arrangementen. De groep bouwde zelfs compleet nieuwe muziekmachines. Een sneakpreview is te zien in Merleyn op donderdag 22 maart. Een ticket is 12,50 euro. De zaal is vanaf 21.00 uur open, aanvang om 22.00 uur.

– &–

De stembussen zijn schoongepoetst, de rode potloden geslepen, de stemformulieren gedrukt en de vrijwilligers geïnstrueerd. Twee dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen strijden de lijsttrekkers van elf verkiesbare partijen in Nijmegen om de kiezer. Blijft Nijmegen ook de komende vier jaar een links-progressieve stad? Lukt het de rechtse oppositie een wig te drijven tussen de linkse partijen? En veroveren nieuwkomers Partij voor de Dieren en ChristenUnie een of meer raadszetels? Op maandag 19 maart in LUX discussiëren de lijsttrekkers over belangrijke verkiezingsthema’s zoals de toekomst van het Honigcomplex, maatregelen tegen kinderarmoede en de toekomst van duurzaam Nijmegen. Voor elke kiezer het niet te missen slotdebat. Arthouse LUX, De Gelderlander en RN7 organiseren dit debat en vragen drie euro entree.

– &–

Miel Verstappen brengt mensen in beweging. Zes jaar geleden stopte hij geruisloos met het maken van cabaret. Tot die tijd maakte hij zes avondvullende programma’s omdat hij dacht dat het moest. Hij toerde langs de kleine theaterzalen, eerst met Sander Buunk als Miel & Ik, en daarna drie keer met Marc Damen achter de piano. Hij stond op het Leids Cabaret Festival en eindigde tweemaal bij de laatste vijf. Het podium deelde hij onder meer met Claudia de Breij, Margôt Ros en Micha Wertheim. Nu is hij terug met een spiksplinternieuw programma: De Magmens, een persoonlijk programma over de kunst van het mogen en de last van het moeten. Vrijdag 23 maart treedt hij op in de Lindenberg, voor 13,50 euro kunt u erbij zijn.

– &–

De productie van geweven stoffen is één van de oudste menselijke activiteiten en ook Nederland had tijdens de industriële revolutie een omvangrijke uit Groot-Brittannië overgewaaide textielindustrie. Anneke Kersten (1954) volgde begin jaren tachtig haar eerste weeflessen aan het Lane Community College in Eugene in de Amerikaanse staat Oregon. Terug in Nederland volgde zij verschillende weefcursussen: zeven jaar aan de Lindenberg van Erica de Ruiter, dobby- en netwerkweefsels van Marijke Dekkers en ontwerpen van Nynke van Amersfoort. Opvallend is het kleurgebruik. Zij laat zich inspireren door kleur, vorm en structuur van landschappen en de geometrische kunst, zoals die van Bauhaus. De weefkunst van Kersten is te zien in het Ateliermuseum Jac Maris in Heumen, openingstijden woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 uur tot 17.00 uur. De expositie is te zien tot 6 mei 2018.

– &–

In Natuurtuin Goffert vliegen de bijen af en aan. Wat zijn de favoriete bloemen van bijen? Hebt u wel eens een bij van dichtbij bekeken? En hoe zorgt een imker voor zijn bijen zonder dat ze hem steken? De Bastei en IVN-natuureducatie organiseren op 11 april een zoektocht naar deze zoemende honingmakers. Inschrijven voor deze ontdekkingstocht kan nu nog niet, houd daarvoor de website van De Bastei in de gaten. De kosten bedragen drie euro en met stempelkaart twee euro. Vrienden van De Bastei en IVN-natuureducatie betalen 1,50 euro.

– &–

Aan het begin van elk voorjaar slaan de lentekriebels toe. Aanleiding voor het Nijmeegs Amusements Orkest en het Nijmeegs Popkoor N-core om de handen ineen te slaan voor het samenstellen van een avondvullende, spetterende show. Het orkest staat onder leiding van voormalig trompettist Louis van de Waarsenburg en bestaat uit een 24-koppige bigband met toevoeging van klarinetten, fluiten en vocalisten Katja Lentjes en Michèl de Vries. N-core is een allroundkoor, heeft dertig leden en staat onder leiding van dirigente Angela Praag. Op zaterdag 31 maart vanaf 20.00 uur worden de lentekriebels nog eens extra aangewakkerd door feestelijke klanken in de knusse theaterzaal van De Klif aan de Pijlpuntstraat 1 in Oosterhout. Entree is 8 euro inclusief een consumptie.


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl