Niemand mocht in een publieke ruimte bij elkaar komen tijdens de lockdown. Voor kerken gold echter een uitzondering. De vrijheid van godsdienst staat bij de Nederlandse overheid zo hoog in het vaandel dat gelovigen hun geloof konden belijden alsof corona niet bestond. Bij elkaar en in een kerk. Rechtsfilosoof Ronald Tinnevelt vindt dat vreemd. Er is geen reden om kerken anders te behandelen dan restaurants, musea en bioscopen, stelt hij. Hij vindt theologe Annemarieke van der Woude recht tegenover zich. Zij ziet kerken als plekken van bezinning en verbeelding en daar hebben we juist nu behoefte aan. Op 10 mei gaan deze twee de confrontatie aan over de openstelling van kerken in de coronatijd. Plaats van handeling is het onlineplatform van Radboud Reflects. De discussie begint om 20.00 uur.

Het Muzikantencafé is het platform voor Nijmeegse muzikanten in spe om kennis op te doen en te delen. De editie van 11 mei, Inside the Track, gaat in op muziekproductie met een Digital Audio Workstation (DAW). Dit is een computerprogramma waarmee je onder andere geluid kunt opnemen, bewerken en arrangeren. Schuum, De Basis en Draaikunde zijn de café-uitbaters. Iedereen die zich verbonden voelt met de Nijmeegse muziekscene is welkom. Aanmelden kan tot 10 mei 15.00 uur via de Facebookpagina van het Muzikantencafé. Inloop op de dag zelf is vanaf 19.55 uur.

Alice Guy-Blaché (1873 – 1968) was een Franse filmpionier en de eerste vrouw die ooit een film regisseerde. Ze experimenteerde met geluid, kleur en speciale effecten en castte voor haar films mensen van allerlei afkomst. In de periode van 1896 tot 1906 was ze waarschijnlijk de enige vrouwelijke filmmaker in de wereld. Sterk onderbelicht in de filmgeschiedenis was ze belangrijk voor de ontwikkeling van de film. In haar leven maakte ze naar schatting 700 korte films die van grote invloed zijn geweest op andere filmmakers. LUX gaat op 19 mei in op het werk van deze vergeten vrouw tijdens een aflevering van de onlinecursusreeks De Grote Regisseurs. Kaarten kosten 14,50 euro en zijn verkrijgbaar via de website van theater LUX.

De roman uit 1965 De geverfde vogel van Jerzy Kosiński sloeg in als een bom en werd meteen gezien als een meesterwerk. Kosiński (1933 – 1991) was een Pools-Amerikaanse schrijver die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog overleefde. Het boek verhaalt over een joodse jongen die in de oorlog bij zijn pleegmoeder in Oost-Europa is. Als zij komt te overlijden, moet hij zich alleen zien te redden. Geteisterd door honger en kou trekt het kind mishandeld en weggejaagd door de primitieve bevolking van dorp tot dorp. Tegen het einde van de oorlog hebben de zware jaren hun sporen op de jongen achtergelaten en is hij voorgoed veranderd. De Tsjechische regisseur Václav Marhoul verfilmde het boek onder de titel The painted bird, die tot en met 31 mei te zien is via het online-Piclplatform van theater LUX. Kaarten kosten 4,99 euro en zijn verkrijgbaar via de website lux-nijmegen.nl.


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl