Een tentoonstelling over vrede en vrijheid hier, moet ook gaan over de oorlog daar. Stichting KUS heeft haar expositie Vrede, vrijheid en een onsje geluk vernieuwd met een uitgebreid deel over de oorlog in Oekraïne, gerelateerd aan wat de Tweede Wereldoorlog voor Nijmegen betekende. Onder meer zijn foto’s te zien van het gebombardeerde centrum van Nijmegen en hoe de stad na de oorlog werd opgebouwd. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei toont panelen over wat de oorlog aanrichtte. Er is aandacht voor hoe mensen met een beperking in oorlogen extra de dupe zijn. De expositie toont ook recent verschenen krantenartikelen over de oorlog in Oekraïne. De expositie is tot en met 25 juni te zien in de Molenpoortpassage op de eerste verdieping, op woensdag tot en met zaterdag van 12.00 – 17.00 uur. Meer informatie is te vinden op de website stichtingkus.nl.
Spagaatvogels hebben de neiging overal op te duiken, maar hebben zich nu genesteld in Nijmegen. Kunstenaar Hans Weeren ontwikkelde op basis van het idee van de uitersten in iemands leven, oftewel de spagaat waarin iemand kan leven, zwart-wit grafisch werk, zowel tekeningen als collages. Hij noemt deze spagaatvogels. Daarbij kunnen kabouters natuurlijk niet ontbreken. Weeren toont zes bijzondere kabouters waarbij hij het publiek uitnodigt te ontdekken welke kabouter ontbreekt. Zijn website kunstleren.nl kan daarbij helpen. Het werk is te zien in de Molenpoortpassage, op de eerste verdieping, op woensdag tot en met zaterdag van 12.00 – 17.00 uur. Meer informatie is te vinden op de website hansweeren.com.
De aantrekkingskracht van fantasiebeesten en draken in verhalen is van alle tijden. Al in de 14e en 15e eeuw toonden de gebroeders Van Lymborch en hun tijdgenoten in hun werk allerlei vreemde wezens, mensbeesten en verschrikkelijke monsters. De betekenis ervan is soms glashelder, maar in veel gevallen duister en voer voor discussie. In de expositie Mythische Monsters is een aantal originele afbeeldingen met fantasievolle creaturen uit de 14e en 15e eeuw te bewonderen, maar ook een paar modernere objecten. Ze laat zien hoe mythische monsters en fabeldieren in middeleeuwse boeken opduiken. De expositie is tot eind september te zien in het Gebroeders Van Lymborch Huis aan de Burchtstraat 63.
In 2021 werd een cryptokunstwerk van Beeple verkocht voor het recordbedrag van 60 miljoen euro. Hoe kan een digitale afbeelding zo veel geld waard zijn? Door blockchaintechnologie is het mogelijk om digitale kunst als unieke objecten te verkopen. Filosoof Frank van Caspel legt deze ontwikkeling uit en museumdirecteur Ann Demeester vertelt wat de waarde van kunst bepaalt. Heeft cryptokunst waarde op zichzelf of is het de nieuwe cryptobubbel? Op dinsdag 24 mei vanaf 20.00 uur gaan Van Caspel en Demeester uitgebreid in op deze nieuwe trend in kunstland. Radboud Reflects organiseert deze lezing en aanvullende discussie. Meer informatie is te vinden op de website ru.nl/radboudreflects.