Opnieuw discussie over het pro-fietsbeleid van Nijmegen. [foto Erik Janssen].
Op de wereldranglijst van steden met de meeste verkeersopstoppingen prijkt Nijmegen op een 175e plaats. In Nederland staat Nijmegen daarmee op de vierde plaats. Voor de Gelderlander meteen reden om de discussie over het verkeersbeleid van de gemeente aan te zwengelen bij monde van verkeersdeskundige Harry Dillerop en VVD-raadslid Maarten Bakker. In hun ogen veroorzaakt het pro-fietsbeleid alleen maar hel en verdoemenis. Een vierde plaats in Nederland lijkt ook heel hoog, maar als je beseft dat TomTom wereldwijd slechts 416 steden meet, valt een 175e plaats wel mee. Voor de werkzaamheden aan de Waalbrug was dat overigens nog de 220e plaats, beter dan de gemiddelde wereldstad.

De eerste berichten over de veranderingen in het Gemeentefonds betekenen niet veel goeds voor Nijmegen. Vanuit dit fonds ontvangen gemeentes jaarlijks geld van het Rijk, waarmee ze een belangrijk deel van hun begroting financieren. Nijmegen bijvoorbeeld ontvangt dit jaar 392 miljoen euro van het Gemeentefonds. Maar de toewijzing gaat vanaf 2021 drastisch veranderen. Volgens website binnenlandsbestuur.nl betekent dit dat geld verschuift van kleine naar grote gemeentes, meer richting de Randstad en van platteland naar stad. Vooral de grote steden krijgen volgend jaar meer geld; twee derde van de gemeentes gaat erop achteruit. Zoals het er nu uitziet is Nijmegen ook de klos. Zorgelijke tijden dus voor het Nijmeegse college, dat zich nu al het hoofd breekt hoe de begroting 2021 rond te krijgen.

De Nijmeegse milieuridder Johan Vollenbroek trekt opnieuw ten strijde tegen het kabinet. Zijn milieuorganisatie Mobilisation for Environment (MOB) wil de namen weten van boerenbedrijven die ten onrechte mochten uitbreiden ten tijde van het PAS. Dit is de regeling waarmee de overheid bedrijven ruimte gaf stikstof uit te stoten, met de belofte deze in de toekomst te compenseren. Deze vorm van mooi-weer-boekhouden sneuvelde bij de Raad van State omdat deze in strijd was met de Europese habitatrichtlijn. Met een verzoek via de Wet openbaarheid van bestuur heeft de MOB de benodigde documenten boven tafel gekregen. Alleen wel met zwartgelakte namen en adressen, zodat een verzoek tot handhaving nogal moeilijk is. Met een rechtsgang hoopt MOB die alsnog te krijgen. Landbouworganisatie LTO beziet dat kritisch en is bang voor de privacy van de boeren. Die telt voor hen zwaarder dan het naleven van natuurwetten.

Hubert Bruls is makkelijk herkenbaar als burgemeester van de stad, hij draagt immers een indrukwekkende ambtsketen. Maar hoe herken je een wethouder? Deze prangende vraag hield de Wethoudersvereniging al een tijdje bezig. Deze club is erg bezorgd over de Nederlandse wethouders. De vereniging vergaderde lang en intensief en bedacht het ambtsteken, een speldje ter grootte van een euromuntje, dat wethouders op hun revers kunnen doen. Het dingetje is volgepropt met symboliek: de boom staat voor wijsheid, de stam voor een reikende hand, de lakzegel voor besluiten, het hart voor eerlijkheid en het wetboek, de griffel en de hamer symboliseren leiderschap. Toe maar. Al met al een kloeke stap van de Wethoudersvereniging, die daarom ook vol trots op haar website noteert: ‘Wij hoeven niet gelijk op de trekker naar Den Haag voor waardering, maar zouden wel met elkaar een vuist mogen maken. En daar hebben wij een hulpmiddel bij bedacht. Het Ambtsteken!’ Zo’n belangenvereniging wil iedereen wel.

Door Gabriëlla Hendriks en Erik Janssen


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl