Het Nijmeegse woonprobleem blijft de komende jaren op de politieke agenda staan. Het woningtekort in Nijmegen staat nu al in de top drie van Nederland en dat wordt de komende jaren nog erger, aldus onderzoek van ABF Research voor de Stads-en Wijkmonitor van de gemeente Nijmegen. Het woningtekort loopt op naar 7,9 procent in 2024, becijferen de onderzoekers. Nijmegen heeft daarmee in 2024 het hoogste percentage woningtekort van Nederland. Het aantal nieuwbouwwoningen staat daarmee in schril contrast. In 2019 waren dat er 863 en in 2020 nog minder, met 460 woningen. In een stad waar de ruimte beperkt is, is het maar de vraag of de oplossing die de meeste politieke partijen aandragen, namelijk bouwen, bouwen en nog eens bouwen de jaarlijks duizenden woningzoekers in Nijmegen gaat helpen.
Iemand die het Nijmeegse woonprobleem op zijn geheel eigen wijze wil aanpakken is zakenman en miljardair Marcel Boekhoorn. Zijn idee is om het oude ABN AMRO-pand aan het Keizer Karelplein om te toveren tot luxeappartementen, ongetwijfeld voor mensen met een ruime beurs. De gemeente Nijmegen wil hem wel tegemoetkomen, maar stelt wel dat in ieder geval een deel van de woningen ‘betaalbaar’ moet zijn. Wat Boekhoorn dan weer precies verstaat onder betaalbaar, is maar de vraag. Hij knippert nauwelijks met zijn ogen om jaarlijks ruim een miljoen dollar aan China te betalen voor de twee reuzenpanda’s Wu Wen en Xing Ya in zijn Ouwehands Dierenpark. En het penthouse dat hij in 2019 in Amsterdam kocht, was met een prijskaartje van 5,4 miljoen euro ook ‘betaalbaar’ voor Boekhoorn.Tot onvrede van de bewoners rijdt lijn 5 niet langer door de Waterstraat in volksbuurt Waterkwartier. De bus naar Beuningen rijdt nu over de Laan van Oost-Indië in het chique Waalfront. Een voorstel van het gemeentebestuur, getuige een brief van 21 juli jongstleden. Verantwoordelijk wethouder Jan Wijnia houdt vol dat het in gezamenlijk overleg is gegaan met de provincie en ROCOV Gelderland. Een belangenvereniging van belangenverenigingen, onder andere de fietsersbond, studentenvakbond AKKU en de HAN maken er deel van uit. Een motie van de SP om lijn 5 voor het Waterkwartier te behouden haalde het niet. Een meerderheid van de gemeenteraad vond het niet haar taak om over buslijnen te discussiëren. Daarvoor is er immers het ROCOV. Hadden de mensen uit het Waterkwartier daar maar aan de bel moeten trekken.
Waar de gemeente wel wat over te zeggen heeft, is het stationsgebied. Vanwege de verwachte toestroom aan reizigers komt er een nieuwe entree aan de westkant. Om de situatie aan de oostkant veiliger te maken wil het college het fietspad verdiepen. Zo kunnen voetgangers vanuit het centrum niet langer omver worden gereden door sneljakkerende fietsers. Het enige gevaar dat ze nog wacht zijn de onverwacht opduikende bussen, want de busbaan blijft bovengronds.