Koning Willem-Alexander was 17 oktober op de Radboud Universiteit om haar 100-jarige bestaan te vieren. Zeven eredoctoraten, onder andere voor onderzoek naar de beste belichting voor het maken van ongewenste dickpics en onderzoek naar wat voor kleur ondergoed de student-assistenten aan hebben, werden uitgereikt door de nieuwe rector magnificus, José Sanders. Sanders volgde rector magnificus Han van Krieken op nadat die opstapte vanwege seksueel grensoverschrijdende opmerkingen die hij tegen een medewerker had gemaakt in 2017. Van Krieken is hier toentertijd op aangesproken, maar de universiteit heeft haar best gedaan om het incident niet naar buiten te laten komen. Voor de katholieke kerk, het instituut waar de universiteit voor het grootste gedeelte van haar geschiedenis aan verbonden was, is het jubileum bitterzoet. In 2020 verloor de universiteit het predicaat ‘katholiek’, en riskeerde het instituut het vagevuur. Voor de bisschoppen is het wellicht jammer dat de Radboud Universiteit niet meer een katholieke universiteit is. Toch geeft het incident met de rector magnificus hoop. Wegmoffelen van seksuele schandalen toont aan dat het hart van de universiteit katholiek blijft.

Over het algemeen zitten bedrijven niet op de Kaaimaneilanden omdat ze het weer daar zo lekker vinden. De Kaaimaneilanden staan bekend als belastingparadijs. De toekomstige eigenaar van vervoersbedrijf Arriva, de Amerikaanse investeerder I Squared Capital, zit er bijvoorbeeld. Dit bedrijf, dat 37 miljard dollar aan investeringen beheert, koopt Arriva van Deutsche Bahn over voor 1,7 miljard euro. Het is moeilijk voor te stellen dat deze investeerder zich nu enorm zorgen maakt over het openbaar vervoer in Gelderland, waar Arriva enkele treinen exploiteert. Een collectief goed is het openbaar vervoer in Nederland allang niet meer. Het overlaten aan de markt, en het toelaten van buitenlandse ondernemingen die alleen gericht zijn op winstmaximalisatie voor hun aandeelhouders, zal een verdere verschraling betekenen. Houdt er daarom de volgende keer rekening mee wanneer u een kaartje koopt bij Arriva, dat een deel rechtstreeks verdwijnt naar een rekening op de Kaaimaneilanden.

Veel dichter bij huis, maar minstens zo vervelend, is een andere verdwijning, die van Nijmeegse fietsen. In 2022 werden in de stad 2.315 fietsen gestolen, waarmee Nijmegen koploper is in Gelderland en landelijk zelfs op de tweede plaats staat. Alleen in Den Haag is het fietsdievengilde nog actiever. De Nijmeegse fietser heeft een kans van 1 op 79 dat zijn of haar fiets gestolen wordt, risicogebieden zijn wijken als de Benedenstad en Bottendaal. En met een gemiddelde nieuwprijs van een fiets van ongeveer 1500 euro, betekent dat jaarlijks een kostenpost van ruim drie miljoen euro. Dus, de volgende keer dat je je fiets ergens neerzet, maak ‘m vast met minstens drie sloten, installeer een webcam en zet er voor de zekerheid ook een bewaker bij. Hopelijk staat ie er de volgende dag dan nog.

Nijmeegs Jantien laat zien dat kraak niet alleen iets van het verleden is. Begin oktober kraakte de groep het voormalige winkelpand van Van Dalen in de Burchtstraat. In een mum van tijd veranderde het zieltogende pand in een levendige broedplaats met onder meer een daklozeninloop. De politie had er minder mee op en al na drie weken drongen agenten binnen en namen twee bewoners mee op verdenking van huisvredebreuk. Dit kan niet zomaar, krakers kunnen alleen uit een pand worden gezet met een dagvaarding. Zo niet, dan maakt de politie zichzelf schuldig aan huisvredebreuk.

Mensen die deze winter gezellig de open haard of houtkachel aanzetten, zijn niet overal geliefd. Vooral niet bij mensen met longklachten. Houtstook zorgt voor bijna een kwart van alle fijnstofuitstoot in Nederland en is daarmee vervuilender dan het wegverkeer. Als eerste gemeente in Nederland verbiedt Utrecht houtstook door particulieren. Nijmegen houdt het bij een ontmoedigingscampagne met voorlichting en workshops over verantwoord stoken.

In de jaren zeventig lukte het een actiegroep om een stukje publieke ruimte terug te veroveren op de automobilist. In Nijmegen-Oost ontstonden woonerven waar auto’s alleen stapvoets mochten rijden en kinderen konden spelen. Het heeft de automobilist niet belet om steeds meer ruimte in te nemen. Reden er in 1972 nog 2,6 miljoen auto’s rond in Nederland, inmiddels is dat anno 2023 meer dan 8,9 miljoen. En al die auto’s moeten ergens staan. In oude wijken waar nog geen betaald parkeren is ingevoerd, zijn parkeerplaatsen vaak vol, waardoor steeds meer automobilisten uitwijken naar de stoep. Soms parkeren automobilisten zelfs op de stoep als er parkeerplaatsen zijn, maar dat vinden ze dan te ver lopen is. Wie nog onbekommerd op de stoep wil spelen, kan maar beter wachten tot de volgende straatspeeldag. Dan is de dag waarop kinderen nog kinderen kunnen zijn.


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl