De donjonsoap is tot een einde gekomen. Na amper tien jaar zag de Stichting Donjon in dat de bouw van een namaak-historische toren in een monumentaal park geen goed idee is. De stichting kiest eieren voor haar geld en heft zichzelf op. Nu zijn er altijd nuilers, die jammeren over de teloorgang van de democratie omdat de uitslag van het referendum uit 2006 niet is gerespecteerd. En dat klopt, de voorwaarde voor de bouw van de toren was dat er geen belastinggeld naar toe zou gaan. Nu dokt de gemeente zomaar ruim twee ton aan de stichting voor gemaakte kosten. Het is niet meer dan billijk dat deze fantasierijke architecten hun onwerkelijk plan eindelijk in de prullenbak gooien. De hele donjonsoap heeft de opknap van het historische Valkhofpark hopeloos vertraagd. Dit landschapspark in Engelse stijl, zoals in de negentiende eeuw hip was, is uniek. Om in Engelse landschapsparken een romantische sfeer te creëren staan in vele vaak decoratieve nepruïnes, maar niet in het Valkhofpark. Hier pronken authentieke middeleeuwse ruïnes. Daar past geen futuristisch, zogenaamd historische toren in.

Het spoor naar Kleef zit, anders dan gedeputeerde Conny Bieze en wethouder Harriët Tiemens willen, nog steeds niet op dood spoor. Toegegeven, de Duitsers hebben de buik zo vol van de onwelwillendheid waarmee Nederlandse bestuurders hen tegemoet treden, dat het hoofd van de regio, Wolfgang Spreen, de handdoek in de ring heeft gegooid. Ook de burgemeester van Kleef is zeer teleurgesteld in de Nederlandse houding. Volgens Spreen vonden de colleges van Berg en Dal en Nijmegen de busverbinding voldoende en wilden zij geen tijd met verdere gesprekken verkwisten. Niet iedereen wil het opgeven. De PvdA in Berg en Dal blijft optimistisch. Volgens hen wijst de provincie de spoorlijn ten onrechte af, doordat ze zich baseert op oude cijfers. In Nijmegen roepen de PvdA en VVD Tiemens ter verantwoording. Alle kaarten worden nu gezet op de Provinciale verkiezingen op 20 maart volgend jaar. Daar de provincie over het regionaal vervoer gaat, is een andere politieke wind in de provincie nodig om de trein naar Kleef weer te laten rijden. De Nijmeegse Stadskrant agendeert het alvast voor haar befaamde Provinciale Statenverkiezingsdebat.

De enthousiaste aankondiging van De Gelderlander dat de Coca-Cola Kersttruck naar Nijmegen komt, roept een vraag op. Is het nu een advertentie of een redactioneel artikel? Terwijl het stuk eruit ziet als een reclameposter, met een verblindende foto van die grote, rode vrachtwagen, is het toch geschreven door de Nijmeegse redactie van die krant. Goed om te zien dat het arme colabedrijf, het marketingbudget van Coca Cola was in 2017 een magere vier miljard dollar, geholpen wordt door Gelderlands grootste krant. In deze barre tijden is zo’n sympathiek gebaar hartverwarmend.

Auteurs: Gabriëlla Hendriks, Erik Janssen


U kunt reageren op dit artikel via een e-mail naar redactie@denijmeegsestadskrant.nl